Audzināšanas stundā bijām sagatavojuši dažādas prezentācijas. Arī Veselīgs dzīvesveids. Apstiprinājām to praktiski, vārot auzu putru, kuru katram (paciņu) iedalīja projekta koordinatore D.Krūze. Pieliekot putrai vēl līdzpaņemto ievārījumu vai medu - garšoja lieliski.
Kopā ar klasi putru baudīja arī audzinātāja Mārīte
Zinātnieki
saka, ka mēs tērējam pārāk daudz dabas resursu un radām pārāk daudz
piesārņojuma. Tas viss rada ilgstošas un postošas sekas, kas ietekmē mūsu
apkārtējo vidi, klimatu un bioloģisko daudzveidību un tādējādi tieši skar arī
mūs.
Kas ir vieglākais veids, kā mūsdienu cilvēks var samazināt savu
ietekmi uz vidi? Ēdiens!
Noskaties video "Kā ēst videi draudzīgi? Top 5
padomi" un noskaidro, kā Tu vari samazināt sava pārtikas patēriņa
ekoloģisko pēdu.
Šajā dienā skolā nedaudz tika samazināta temperatūra telpās, uzvelkot siltāku džemperi un aktīvi kustoties, tādējādi apliecinot atbalstu akcijai. 7. un 9.klases skolēni pēc mācību stundām organizēja jautrās sporta stafetes sporta zālē, kuras palīdzēja novadīt fiziskās audzināšanas skolotāja Mārīte Sakārne. Aktivitātē iesaistījās skolēni no 1. 12.klasei, bija jautri, interesanti un silti.
7. un 9.klases skolēni audzināšanas stundās pētīja
klimata izmaiņas Latvijā un pasaulē un veidoja informatīvo materiālu, kas
izlikts pie Ekoskolas ziņojumu stenda.
Arī skolas piedāvātās pusdienas bija ļoti garšīgas
un bez gaļas! Pārtikas atkritumu arvien samazinās.
Silto džemperu dienas akcijas mērķis ir izglītot sabiedrību par klimata pārmaiņām un veicināt videi un klimatam draudzīgākus paradumus.
Taupīsim
siltumenerģiju, elektroenerģiju un ēdīsim vietējo pārtiku!
Starptautiskais projekta Ēdam atbildīgi! forums notika Prāgā no 26. 28.janvārim Prāgā, Čehijā. Galvenā foruma tēma bija Reģenerēsim zemi ar savām galvām, sirdi un rokām. Forumā piedalījās 120 skolotāju un skolēnu no 8 Eiropas Savienības valstīm.
Mans dalības
mērķis bija papildināt zināšanas, dalīties pieredzē skolu un klašu aktivitātēs
un iegūt jaunas idejas darbam. Forums bija organizēts augstā līmenī; ikkatra
prezentācija, darba grupu nodarbības bija saistošas, izzinošas, interesantas un
pamācošas. Pirmajā dienā diskusiju tēmas bija par pārtikas ražošanu, kultūraugu audzēšanu
ilgtspējīgā periodā, kā mēs varētu kļūt par atbildīgiem pārtikas patērētājiem.
Man bija
iespējas piedalīties seminārā par bioloģisko lauksaimniecību, ko vadīja John
Gauci no Maltas. Ir būtiski saglabāt mūsu zemi, augsni dabīgu, lai izaudzētu
vērtīgus kultūraugus, tādēļ svarīgi ir bagātināt augsni ar dabīgo organisko mēslojumu, kas iegūts no
kompostiem un dzīvnieku fermām. Dienvidu valstīm ļoti aktuāla ir arī ūdens laistīšanas sistēma.
Tā ir globāla problēma visā pasaulē, jo būtiski ir saglabāt augsnes dabīgumu un
visu dzīvo radību, kas tajā eksistē, un neaizrauties ar pārmērīgiem
sintētiskiem minerālmēsliem, kuru rezultātā augsne kļūst iztukšota. Tika
salīdzināta bioloģiskā lauksaimniecība ar biodinamisko lauksaimniecību. Kas ir
veselīga pārtika? Vai tā ir tikai svaiga, audzēta bez ķimikālijām un garšīga?
Šīs tēmas izraisīja lielu diskusiju dalībnieku vidū.
Kā veicināt skolēnu
kritiskās domāšanas attīstību pārtikas ražošanas ilgtspējīgā attīstībā? Olga
Daskin, metodiķe no Čehijas, izmantojot spēļu elementus un grupu darbus,
veidoja nodarbību filozofiskā skatījumā.
Izglītošana caur galvu, sirdi un rokām šāda bija foruma otrās dienas diskusijas tēma. Domājam lokāli, rīkojamies globāli tāds ir šī projekta vadmotīvs. Katra dalībvalsts komanda prezentēja savas aktivitātes un veiksmes stāstus, un dalījās pieredzē ar metodiskiem materiāliem un savām veidotām spēlēm. Ar prieku, smaidu un lielu interesi ikkatrs no mums ieklausījās un noteikti guvumus izmantos savā ikdienas skolas darbā. Lielu palīdzību foruma organizatoriem sniedza brīvprātīgie augstskolu studenti. Arī viņu veidotās telpu dekorācijas ziedi, kolibri putniņi un cilvēciņu virtenes radīja patīkamu darba atmosfēru.
Noslēguma
dienā izvērtējām projekta guvumus, izjūtas un iegūtās prasmes interesantā un
neparastā veidā, arī izmantojot kustību aktivitātes un grupu darbus.
Protams, katru
vakaru izmantojām izdevību iepazīt unikālo, krāšņo Čehijas galvaspilsētu Prāgu.
Izklaides un kultūras iespējas tur ir bezgalīgas, piemēram, nakts pastaigas pa
izgaismoto vecpilsētu un Kārļa tiltu, neparasti skaisto vecpilsētas laukumu, ko
no visām pusēm apjož daiļās gotiskās un greznās baroka stila ēkas.
Forumā pavadītais laiks bija saistošs, interesants, gūtām zināšanām un pieredzes bagāts. Mūsu grupā bija jauki, ar humoru dāsni un atraktīvi, enerģijas un radošuma pilni entuziasti, kuri veiksmīgi realizē projektu Ēdam atbildīgi!savās skolās. Milzīgs
paldies Ekoskolasun projektaĒdam atbildīgi! līderim Danielam Trukšānam. Viņa smaids, ārējais miers un pārliecība iedrošināja mūs.
Caur aizraujošiem uzdevumiem, izaicinājumiem, asām un zaļām sajūtām mācīties, prezentēt, spēju efektīvi žonglēt ar faktiem un pārliecinoši iesaistīties debatēs par vides jautājumiem laiks ir noslēdzies.
19.janvārī skaistā Valmieras
koncerta zālē notika erudīcijas konkurss starp 11 Vidzemes skolām, projektu
prezentācijas un apbalvošanas ceremonija.
Mūsu skolas 12.klase komanda rūpīgi gatavoja prezentāciju Biogāzes izmantošanas iespējas Latvijā, SIA Grow energy piemērs. Vides erudītu konkursā un projekta prezentācijā piedalījās 12.klases skolēni Gita Kerolaina Ercika, Inguss Mārtiņš Janišs un Airita Stankus. Liels paldies skolēniem, kas spēja uzsākt un pabeigt atbildīgi šo darbu! Paldies visiem 12.klases skolēniem, jo katrs izzināja, apkopoja faktus, analizēja un piedalījās projekta darbā! Mūsu komanda projekta darbā saņēma pateicību no biedrības Daibes ilgtspējas centrs, kura ir ciešā sadarbībā ar SIA ZAAO.
Priecājāmies arī par mūsu
draugu panākumiem no Apes vidusskolas, kuri ieguva 3.vietu, strādājot projektu
par iepakojamiem materiāliem, un Salacgrīvas vidusskolu par 1.vietu projektā
par pārtikas atkritumiem! Prieks par Limbažu 3.vidusskolas komandu, kas ieguva
godalgu vides erudīcijas konkursā!
Mūsu emocijas:
Gita Kerolaina ļoti patika projekta aktivitātes, mācības, bet jo īpaši brauciens uz Api, jo iegūti jauni draugi, iepazīta labāk mūsu skaistā Latvija. Spilgti atmiņā palikusi nodarbība pie aktiera Kristapa Rasima, kur arī piedalījos improvizācijas teātrī. Piedaloties šajā projektā, esmu guvusi daudz zināšanu par sava projekta veikšanu, izpildi un prezentēšanu.
Airita patika savas komandas saliedētība un sadarbība, kā arī sadraudzēšanās ar citām komandām. Ļoti patika pieredzes apmaiņas brauciens uz Apes vidusskolu. Darbs bija interesants, aizraujošs, guvu daudz zināšanu par projekta plānošanu un tā rakstīšanu, par biogāzes iegūšanu un izmantošanu SIA Grow energy uzņēmumā. Pēc projekta prezentācijas jūtos priecīga un gandarīta par paveikto darbu, jo daudz enerģijas tam veltīju.
Inguss Mārtiņš projekta darbs mani ieinteresēja, guvu labas zināšanas par vides jautājumiem. Ļoti patika, ka bija iespēja apmeklēt citu komandu skolas, iepazīties un sadraudzēties, uzspēlēt vides erudīcijas spēles. Šajā projektā guvu gandarījumu par paveikto darbu pēc noslēguma prezentācijas, pārvarēju savu kautrību publiski uzstāties, lai gan satraukuma vilnis bija milzīgs. Šobrīd ir prieks un lepnums, ka iesāktais darbs ir veiksmīgi pabeigts.
Ira (skolotāja) man ir liels prieks par 12.klases jauniešiem, kuri darbā prata saliedēties, organizēties darbam, sadarboties un paveikt līdz galam, tikt pāri visām grūtībām. Katra biedrības Daibes ilgtspējas centrs jauno pedagogu organizētā nodarbība bija ļoti vērtīga jauniešiem gan projekta plānošanā, izpildē, rakstīšanā un prezentēšanā, gan arī personīgajā izaugsmē. Paldies šiem jauniem profesionālajiem jauniešiem! Gribam pateikties arī
mūsu skolas direktorei Artai Rubezei par atbalstu projekta darbā!
Ar vēja spārniem lido adventes laiks, Ziemassvētku gaidīšanas laiks. Tieši ar krītošajām sniega
pārslām šī laika burvību var sajust arī Liepupes vidusskolā.
Daudzos mācību kabinetos notiek rosība Saldumu darbnīca, Ziemassvētku rotājumu darbnīca, priekšnesumu gatavošana.
5. 8.klašu meitenes veidoja adventes vainaga dekorācijas no otrreiz pārstrādātā kartona, dziju diegiem un dabas materiāliem Ziemassvētku rotājumu darbnīcā, ko vadīja mājturības skolotāja Sandra Vergina, bet meiteņu māmiņas palīdzēja ar padomiem.
Skolas saimnieki skolu izrotājuši ar krāsainām gaismiņām. Drīzumā tiks aizdedzinātas svecītes pašu gatavotā Adventes vainagā. Uzsākts skolas rotāšanas darbs veidotie namiņi, putniņi, koki, lielās un mazās sniega pārsliņas parādīsies skolas logos.
Pirmsskolas un Rūķu
nama audzinātājs kopā ar vecākiem veido eglītes un pārsliņas no otrreizējās
pārstrādes materiāliem.
27.novembrī 9.klases skolnieces noorganizēja Saldumu darbnīcu Ziemassvētkiem. Skolas direktore Arta Rubeze sagādāja Latvijā ražotas izejvielas gardas piparkūku mīklas pagatavošanai. Mājturības skolotāja Sandra Vergina piedāvāja interesantu īpašu piparkūku mīklas recepti un mācīja, ka izkausēt cukuru un sviestu, samīcīt mīklu, lai tā būtu viendabīga. Meitenes ar lielu entuziasmu un prieku darbojās. Divus stundu laikā tapa vairāki kilogrami bio piparkūku mīklas, kas tika sadalīta 13 maisiņos. Pēdējā pirmssvētku nedēļā katra klase un mazie rūķu bēŗni ceps skaistās piparkūkas kopā ar savām klases audzinātājām. Bet tagad piparkūku mīkla nolikta vēsumā, tai jānostāvas apmēram vienu mēnesi.
Tautas ticējumi saka, ka piparotajiem
medus raušiem piemīt īpašs spēks un tos izmantojuši, lai atvairītu dēmonus,
pielabinātos dievībām un dotu līdzi mirušajiem aizsaulē.
Skolotāji no visas Latvijas uzlabo zināšanas par atbildīgu pārtikas
patēriņu
13. novembrī Rīgā notika programmas Ēdam atbildīgi skolu koordinatoru seminārs, tā laikā skolotāji dalījās pieredzē, padziļināja savas zināšanas par globāliem vides jautājumiem, kā arī piedalījās radošajā darbnīcā. Nodarbības vadīja eksperti no tādām vides biedrībām kā Zaļā brīvība, Vides izglītības fonds un Zemes draugi, savukārt radošo darbnīcu vadīja semināra norises vietas, vegāniskas kafejnīcas Terapija pārstāve.
Ēdam atbildīgi! ir mācību programma Ekoskolām; jau pats programmas nosaukums precīzi raksturo tās mērķi mudināt skolēnus pievērst uzmanību pārtikai visas tās dzīves cikla kontekstā. Skolēni mācās gan par to, no kurienes pārtika nonāk viņu mājās, gan arī par to, ko darīt ar pārtikas atkritumiem, piemēram, kā tos samazināt. Mācību procesā liela nozīme tiek piešķirta praktiskai rīcībai.
Programma tika aizsākta EYD 2015 (Eiropas attīstības gads
2015) ietvaros un turpināsies kā neatņemama Ekoskolas programmas sastāvdaļa.
Programmā piedalās deviņas Eiropas valstis - Bulgārija, Horvātija, Čehija,
Latvija, Malta, Polija, Rumānija, Slovākija un Slovēnija. Latvijā programmā
Ēdam atbildīgi! šobrīd ir iesaistījušās 30 skolas no visas Latvijas.
Rīcības dienas 2017 izmantosim savus iepirkuma maisiņus!
Rīcības dienās 2017 Liepupes vidusskolēnu rīkotās
aktivitātes bija veltītas atkritumu daudzuma pieaugumam un izšķērdīgam
patēriņam, kā arī atkritumu ietekmei uz klimata pārmaiņām.
Skolēni un viņu vecāki šuva iepirkuma maisiņus no Latvijā ražota lina, sagatavoja
bukletu ar izskaidrojošu informāciju, ko
nozīmē "Ēdam atbildīgi!". Mācību stundās skolēni izstrādāja
prezentācijas par atkritumu ietekmi uz klimata pārmaiņām, prezentēja tās skolas
biedriem, zīmējumos attēloja savas izjūtas un veidoja reklāmas. Sestdien,
4.novembrī ekopadomes skolēni Gita Kerolaine Ercika un Inguss Mārtiņš Janišs dāvināja
pašizgatavotos maisiņus liepupiešiem pie vietēja veikala "Muižas
klēts" un stāstīja, ko darīsim, lai mazinātu šīs globālās problēmas.
Mums bija arī liels prieks satikt savas skolas bijušos mīļos skolotājus un direktoru Žani Andži, kā arī jaukos Liepupes iedzīvotājus. Paldies Jums par atbalstu!
16.oktobrī Pārtikas dienā Liepupes vidusskolā notika nodarbība ar praktiskām iemaņām Trauki pārtikas uzglabāšanai, kuru vadīja Liepupes ģimenes daktere Anita Līduma.
Nodarbībā piedalījās skolotāji un skolas darbinieki.
A.Līduma : Ir svarīgs ne tikai trauku praktiskais pielietojums, bet arī to ietekme uz vidi un veselību, ir svarīgi ievērot divus nosacījumus: pirmkārt, jāizvēlas trauki no dabīga materiāla (māls, stikls, koks, kas nav ķīmiski apstrādāts) un, otrkārt, jāizvēlas trauki ar ekomarķējumu, kas garantē to, ka trauks ir ražots videi draudzīgā veidā.
Pārtikas pareiza uzglabāšana vispirms ir svarīga, lai tā nesabojātos, neveidotos baktērijas un nerastos veselības problēmas. Tāpēc ir dažādi pārtikas uzglabāšanas un gatavošanas veidi saldēšana, sālīšana, marinēšana, konservēšana, skābēšana. Uzglabāšanas procesā svarīgi, lai saglabātos vērtīgās vielas, kas ir produktos, vitamīni. Ļoti jutīgs šajā procesā ir C vitamīns, folskābe ātri iet bojā. Tāpēc labs paņēmiens šiem produktiem, lai saglabātu to vērtību, ir saldēšana, izmantojot piemērotus traukus.
7.klases skolēni Auzinga dienai gatavojās nopietni. Evita Lindenberga sagatavoja prezentāciju angļu valodā Auzās ir spēks.
Angļu valodas stunda sākās ar izzinošo Evitas
sagatavoto materiālu par graudaugu uzturvērtību. Tad sekoja praktiskā
nodarbība, Viktors atnesa izejvielas auzu putras pagatavošanai :auzu pārslas
Latvijā audzētās, sāli, cukuru un pienu iegūtu no govs savā saimniecībā. Puiši
pirmo reizi vārīja auzu putru pēc ieteiktās receptes no pavārgrāmatas. Rinalds
vārīja ūdeni, Edvards bēra pārslas, pievienoja sāli un cukuru, kad biezputra jau bija uzbriedusi, Viktors
pievienoja pienu un vārīja, maisīja līdz ēdiens bija gatavs.
Viss klases kolektīvs uzservēja galdu un,
pievienojot biezputrai pašmāju ražoto medu, tā garšoja ļoti labi! Daudziem
skolēniem no 7.klases brokastīs ir putras! Paldies vecākiem , ka rūpējaties par
mūsu veselību!
10.oktobris ir Starptautiskā Putras diena. Par godu tai skolēni gatavoja prezentācijas Auzās ir spēks! gan latviešu, gan angļu valodās, gatavoja putras un baudīja gardas pusdienas skolas ēdnīcā miežu biezputra ar saceptas gaļas un sīpolu gabaliņiem un saldajā mannas biezputra ar jāņogu ķīseli. Visi produkti ir Latvijā ražoti. LIELS PALDIES MŪSU SKOLAS PAVĀRĒM! Ēdiens vienmēr ir ļoti garšīgs! Skolēniem ļoti garšoja pusdienas un vēlēšanās ir biežāk rīkot Putrasdienas mūsu skolā.
28. septembrī
Stalbes vidusskolā norisinājās Jauno vides līderu otrā apmācība, kur tika
apgūta pasākumu organizēšana, projekta
plānošana un uzstāšanās mākslas triki. Pulkstens 12:00 visas 12 komandas,
tostarp Liepupes un Salacgrīvas, pulcējāmies skolas aktu zālē. Sākām ar katra
projektā izdarītā prezentēšanu un nākotnes plāniem, uzklausot ekspertu
ieteikumus. Tālāk sekoja pusdienas un maza atpūtas pauze pirms gaidāmajām
lekcijām.
Pirmā lekcija notika pie ekspertes Unas Dreiblates (Aktīvās atpūtas centrs EŽI), kur notika apmācības efektīvai pasākumu plānošanai, organizēšanai, laika un resursu plānošanai un vietas izvēlei. Sākām ar iesildīšanās spēli, kurā Una nosauca divus variantus. Atkarībā no tā, kurai tu piederi vairāk, attiecīgi paliec stāvot vai sēžot. Piemēram, tie, kuri izmanto vairāk Instagramu, pieceļas, bet tie, kuri izmanto vairāk Twiteri, paliek sēžot. Vai arī tie, kuriem vairāk patīk kaķi, paliek sēžot, bet tiem kuriem suņi, pieceļas. Lekcijas laikā uz lielās lapas veidojām picas šķēles, kurās ierakstījām izvirzītos mērķus, aprakstījām, kādu pasākumu veidosim kam un kāpēc, plānojām, kāds būs rezultāts. Izejot no šīs lekcijas, mums bija skaidrāks plāns, ko mēs vēlamies darīt un kā to izdarīt.
Otrā lekcija notika pie eksperta Daniela Trukšāna (pārstāvis no Ekoskolu programmas). Vispirms, lai iepazītos, mēs izspēlējām spēli, kurā visi tēlojām atomus un maisījāmies pa telpu, pēc tam nejauši sadaloties grupās pa astoņiem cilvēkiem. Tālāk, aizverot acis un izmantojot tausti, mums bija jāsastājas rindā no garākā cilvēka uz īsāko, kas diez gan labi mums visiem izdevās. Tālāk sekoja lekcija, kurā izgājām cauri pasākuma rīkošanas soļiem, domājām, kādi būs ieguvumi un zaudējumi, kā mēs varam iesaistīt apkārtējos.
Trešā lekcija notika pie Dailes teātra aktiera - eksperta Kristapa Rasima, kurā mēs apguvām runas un uzstāšanās mākslu. Iemācījāmies kā atbrīvot savu ķermeni un sejas muskuļus pirms uzstāšanās. Izspēlējām arī dažas teātra sporta tehnikas Radio un 4 emocijas. Pēc lekcijām devāmies atpakaļ uz aktu zāli, kur pārrunājām šodien paveikto un darāmos darbus līdz nākamajai tikšanās reizei. Kopumā diena bija ļoti vērtīga - jaunām zināšanām pilna!
Ar nepacietību gaidām nākamo tikšanās reizi novembrī.
2. Nodarbība
"Bioloģiskā saimniecība un eko produkti". Atbildīgais - bioloģiskās
saimniecības vadītāji un ekopadome.
Marts
1. Latviešu iemīļotie
ēdieni - liepupiešu populārāko ēdienu recepšu grāmatas veidošana valodu mācību
stundās. Atbildīgais - valodu priekšmetu skolotāji (latviešu, angļu un krievu
valodās).