Trīs projektu dienas - karjeras izvēle
Arvien nozīmīgāk un atbildīgāk jāizvēlas sava nākotnes profesija, jo
daļa profesiju izzūd, to vietā nāk jaunas. Šobrīd Latvijā ir ap 3000 profesiju,
kuras ir reģistrētas profesiju katalogā. Izvēle grūta- stāvēt krustcelēs, ja
ceļi ved 3000 virzienos!
Projektu nedēļā aicinājām dažus interesantus cilvēkus, kuri spēj
iedvesmot, iedrošināt, palīdzēt izraudzīties nākotnes profesiju.
Pirmdien
tikāmies ar Rīgas Domes deputātu, grupas „Vilki” dalībnieku, vienu no M. Montesori pedagoģijas „celmlaužiem” Latvijā- Jāni Ati Krūmiņu. Noklausījušies īsu ieskatu novadnieka profesijas izvēlē, tikām iesaistīti sevis izzinošās aktivitātēs- iekāpām „Laimes pēdās”, veidojām savu vērtību „top” un pat izgājām „Lāča spēka deju”. Paldies Jānim Atim Krūmiņam par kopā būšanu, jaukajām atziņām un iedvesmu!
Otrdien tikāmies ar NVA Limbažu nodaļas karjeras
konsultanti Ramonu Kočāni. Ļoti aizraujošā prezentācijā Ramona mūs izveda cauri
profesiju daudzveidīgajai pasaulei, ļaujot ielūkoties visai neparastās
profesijās, izzūdošajās profesijās un nākotnes profesiju dažādībā. Skolēni
pildīja vairākus testus, ar kuru palīdzību noteica sev vēlamākās,
interesantākās, piemērotākās profesijas. Skolēniem bija vēlme konsultēties
individuāli un savu testu rezultātus pārspriest ar Ramonu Kočāni. Paldies par
tik interesantām, saistošām un aizraujošām karjeras izvēles nodarbībām Ramonai
Kočānei!
Trešdien skolā viesojās Inta Soms no DAP Salacgrīvas nodaļas, kura interesantās aktivitātēs iesaistīja 5.-8. un 11. klašu skolēnus, aizraujoši parādot ar dabas aizsardzību saistītās profesijas, pievēršot uzmanību globālās sasilšanas problēmai –„Silto džemperu” dienu sakarā.
Ko darījām laikā ārpus lekcijām un nodarbībām?
2.klases
projekta dienas kopā ar audzinātāju I. Eglīti.
Projekta pirmā diena iesākās ar Meteņu ieskandināšanu kopā
ar tradīciju kopu "Skales". Dziedājām jautras dziesmas un gājām arī
rotaļās.
Pēc tam visi devāmies uz Liepupes ezeru, kur varēja izvizināties karuselī -ragavas traucās pa spožo ledu milzīgā ātrumā, tas tik bija drosmes pārbaudījums!
Nākošajā dienā pie mums viesojās mūsu skolas kādreizējā skolniece Santa Bērziņa, viņa tagad strādā par frizieri. Tā kā mūsu klases meiteņu interese par šo profesiju ir liela ,tad klātienē varējām pārliecināties un uzzināt, cik šī profesija ir interesanta un vajadzīga. Paldies Santai par atbildēm uz mūsu jautājumiem, kā arī pacietīgo darbošanos, veidojot meitenēm izvēlētās frizūras. Arī zēni netika aizmirsti- jaunās frizūras padarīja viņus vēl pievilcīgākus! Un, protams, nedrīkst aizmirst fotografēšanās pēc skaistajām pārvērtībām.
Projekta dienu noslēgumā braucām interesantā ekskursijā uz Minhauzena muzeju, kā arī viesojāmies pie keramiķes I.Žagatas.
Lūk, tik interesantas un piepildītas bija mūsu projekta 3 dienas! (2.klases audzinātāja I.Eglīte).
4.
klases projekta dienu darbs.
Ar vislielāko prieku un sajūsmu pirmajā dienā sagaidījām – Meteņu tradīciju teicējas – „Skales” dalībnieces. Mums ļoti patika iet rotaļās un doties uz Liepupes ezeru, kur katrs izvizinājāmies ledus karuselī. Urā, karuselim! Tas tik bija brauciens! 4. klases zēni un Paula dūšīgi grieza karuseli. Nebija jau tikai izklaides… Mēs katrs izveidojām kolāžu par savu nākotnes profesiju.
14. februāris – Svētā Valentīna diena. Dienu sākām ar mūsu puišu apsveikumiem. Paldies viņiem! Sagatavojām nelielus pārsteigumus saviem vecākiem šajā dienā, un atkal sekoja nopietns darbs pie projekta tēmas – sociālās zinības stundā katrs izstrādājām nelielu projektiņu, kura ietvaros iepazināmies ar savu vecāku profesijām. Nu bija laiks šo darbiņu prezentēt saviem klasesbiedriem.
Projekta dienu noslēgumā – ekskursija! Iepazinām gida profesiju, proti, kas jāzina, kur jāmācās, kādas rakstura īpašības nepieciešamas. Paldies mūsu skolas absolventam R. Lūsim, kas mums visu to izstāstīja. Mums patika. Uzzinājām arī par Minhauzenu! Braucām pie keramiķes I. Žagatas, kur redzējām lielo krāsni. Izrādās, tādas Latvijā ir tikai divas. Uzzinājām, ka keramiķa darbs ir fiziski smags- rokās jābūt lielam spēkam. Darbs ir grūts, bet rezultāts – brīnišķīgs! Noslēgumā priecējām sevi ar I. Žagatas darinātajiem keramikas izstrādājumiem.
5.klases projekts ar Inesi Broku.
5.klases skolēni projekta nedēļas laikā strādāja ar aizrautību. Pirmajā dienā katrs skolēns skolas bibliotēkā profesiju aprakstu katalogā atrada atbilstošus materiālus par savu izvēlēto profesiju un izveidoja prezentāciju. Tad sekoja radošs darbs grupās, kura rezultātā tapa kopīga prezentācija konkursam par tēmu ""Dzīvnieku barošana"": tika sacerēta neliela ludziņa par to, kā cilvēki pārprastas mīlestības dēļ pārbaro dzīvniekus un dzīvnieki var saslimt, tika veidota prezentācija. Trešajā projekta dienā bērni iesaistījās projektā ""Manekenu izaicinājums"" un veidoja 31 sekundi ilgus videoklipus par profesijām, kas saistītas ar dzīvniekiem. Protams, tika apmeklētas arī skolas organizētās izglītojošās lekcijas, kas bagātināja skolēnu izpratni par karjeras veidošanu un dabas pārmaiņām globālās sasilšanas apstākļos. (Inese Broka, bibliotekāre un 11.klases audzinātāja).
6.
klases projekts ar Solveigu Boku.
Padejoji, saimeniece, Metenīša vakarā!
13.februārī Liepupes vidusskolas sākumskolas audzēkņi kopā ar tradīciju kopu «Skale« svinēja ziemas aizvadīšanas svētkus-Meteņus. Svētkos kārtīgi jādanco un jādzied, jo pēc senā latviešu kalendāra sākas jauns darba gads! Daudz jālielās, lai prieki! Šogad braši dancojām, sevišķi mums visiem patika rotaļdeja « Cepa, cepa māte pankūkas«.
Meteņos jāēd apaļi miežu miltu plācenīši un apaļas pankūkas - « Skale« visiem svinētājiem bija sarūpējusi Vēja kūkas , apaļas kā saulītes. Meteņos noteikti jābrauc tālu ciemos un jāpriecājas par ziemu, tad gaidāma laba raža. Liepupē tāda būs, jo visi devāmies uz ezeru, kur laiks aizskrēja tikpat ātri kā ragutiņas uz ledus izveidotajā karuselī.
Paldies tuvējo māju saimniekam Ērikam Leimanim, kurš kopā ar čaklajiem palīgiem-skolas puišiem- izvizināja visus svētku dalībniekus! Meteņi skolā bija skaista un jautra diena! 15. Februārī Projekta tēmu «Profesija- mūziķis, izpildītājmākslinieks« pētīja 6. klase. Skolēni noskaidroja, ka profesionāla mūziķa ceļš sākas bērnībā- pirmā izglītība ir bērnu mūzikas skola, tad mūzikas vidusskola, mūzikas augstskola un tikai tad esi kļuvis par profesionālu mūziķi. Vēl talants un darbs nemitīgā sevis pilnveidošanā. Spilgti piemēri Latvijas TV īsfilmā «Satikšanās« par mūziķiem Raimondu Paulu un Marisu Jansonu.
Sekoja katra skolēna individuālais izpētes
darbs par Latvijas ievērojamākajiem mūziķiem.
Lai arī paši pārliecinātos, kā ir sagatavot muzikālu priekšnesumu, 6. kl. skolēnu improvizētais orķestris mācījās un izpildīja latviešu tautas dziesmu « Aijā, žūžū, lāča bērni«
Mūziķiem jābūt arī sportiskiem un
izturīgiem- dienas noslēgumā devāmies pārgājienā apkārt Liepupes ezeram.
(Solveiga Boka, mūzikas skolotāja).
6.klases projekts ar
Agniju Bronku.
6. klase projekta nedēļā strādāja pie projekta "Manas dzimtas profesijas". Par lielu izbrīnu bērni zināja tikai savu vecāku profesijas, bet vecvecāku un citu radinieku profesijas lielākajai daļai bija noslēpums. Līdz ar to skolēni veica pētniecisko darbu savās ģimenēs - aptaujāja savus vecākus, vecvecākus, tantes, onkuļus, vecākos brāļus un māsas. Darba gaitā saskaitījām 40 dažādas profesijas, lielāka daļa bija pārstāvētas pa vienai, bet dažu profesiju pārstāvji bija vairāki. Vispopulārākais amats bija pārdevēja. Diskusiju laikā noskaidrojām, ko dara ģeologs, korektors, kādi pienākumi ir pastniekam, uzzinājām, ka agrāk ļoti svarīgs bija kurpnieka amats. Secinājām, ka mūsu klasē nav neviena "dzimtas profesija", kura tiktu pārmantota no paaudzes paaudzē. Darbs bija interesants, jo skolēni uzzināja jaunus faktus par savu ģimeni. (Agnija Bronka).
7.klases projekts ar skolotāju J. Liepiņu.
Uzsākot darbu pie projekta tēmas „Karjera”,7.klase veica nelielu sevis un klasesbiedru izzināšanas un prognozēšanas spēli. Katrs skolēns prognozēja, par ko varētu kļūt vai kuras profesijas pārstāvis varētu būt viņa klasesbiedrs. Izrādījās, ka vairākums bija pareizi nojautuši, ka Kristiāna varētu būt juriste, Kalvis- būvdarbu vadītājs, Armands –pavārs. Artūrs –policists, Otomārs –biznesmenis. Protams, skolēni izteica ari savas domas .Tika pārrunāts, kādas rakstura īpašības un spējas nepieciešamas, lai varētu izvēlēto profesiju apgūt.
Bijām ieplānojuši arī ekskursiju uz SIA „Kāpnes”, lai iepazītos ar galdnieka profesiju. Šajā uzņēmumā strādā mūsu Kristas tētis un mamma. Secinājums bija viens- mūsdienās strādāt par galdnieku ir daudz interesantāk, vieglāk, jo daudzus darbus padara modernas iekārtas.
Paldies Kristas tētim par iejušanos gida un stāstnieka lomā!
Brīvbrīžos arī uzspēlējām „Mēmo šovu”- kustībās un mīmikā centāmies atdarināt profesiju pārstāvjus, cik tas bija reizē smieklīgi, interesanti, bet atminēt tomēr grūti! (7.klase un audzinātāja).
Sandras Verginas projekts ar 8.klases meitenēm.
8.klases meitenes strādāja pie projekta tēmas :"Profesijas, kurās darbu veic ar rokām". Vispirms noskaidrojām, kādus darbus veic ar rokām - šuvējas, adītājas, izšuvējas, pavāres. konditores, manikīres-pedikīres, frizieres, kurpnieki, ādas apstrādes meistari utt. Katrai bija jāizvēlas kāda profesija un jāuzraksta - kādas darbības veic, kādi ir darba pienākumi, kādas īpašības, spējas ir nepieciešamas, lai to varētu veikt. Izzinājām, kur var apgūt šīs profesijas un vai šo darbu varētu pilnībā aizvietot ar mašīnu darbu. Secinājums bija- lai arī cik modernas tehnoloģijas, palīgierīces ienāktu mūsu dzīvē, bez cilvēka roku darba tomēr neiztikt. (Sandra Vergina).
Projekta tēma "Daiļamatniecība, izmantojot IT
līdzekļus"
8. klases zēni sākumā uzzīmēja uz kartona sirsniņas.
Pēc tam šīs sirsniņas izgrieza un ieguva sirsniņu šablonus. Ar sirsniņu
šablonu palīdzību, ieguva zīmējumu uz saplākšņa, tad sekoja izzāģēšana un
slīpēšanas darbi. Lai sirsniņu, kā rotaslietu varētu izmantot, tika
izveidots urbums un tajā ievērta aukliņa. No apaļkoka, kura diametrs ir 2 cm,
tika izvirpotas nelielas lāstekas un tajās ievērtas aukliņas. 8. klases zēni
bija gandarīti par paveikto, jo izgatavoto rotu varēs dāvināt draugam.
Stundas beigās pārrunājām, kādā veidā IT šodien ienāk
sadzīvē. (Mājturības skolotājs Aigars).
Gaļinas Mačas projekts ar 8.klases skolēniem.
8.klases apakšprojekta tēma-Izglītības iestādes Latvijā.
Mūsu mērķis bija iegūt informāciju par izglītības iestādēm Latvijā. Projekta
dienās izvērtējām izglītības ieguves dažādās iespējas pēc 9. klases. Izveidojām
savu izglītības iestāžu katalogu par skolām, kuras viņus ir ieinteresējušas.
Skolēni turpināja darbu ar atlasīto informāciju, noskaidrojot sīkāk izglītības
iestāžu specifiku. Darba noslēgumā katrs skolēns ir izvēlējies 1-2, viņaprāt,
sev piemērotākās skolas.
Piedalījāmies visās skolā organizētajās aktivitātēs-lekcijās, meistardarbnīcās, dabas centra nodarbībās. (8. kl. audzinātāja - Gaļina Mača).
9. klases
aktivitātes.
14. februārī 9.klases un 12. klase devās uz Rīgu, lai apmeklētu Okupācijas muzeju. Šeit kopā ar muzeja darbinieci un vēsturnieci izzinājām 20. gadsimta traģiskos vēstures līkločus mūsu tautas likteņstāstā. Gatavojoties vēstures eksāmenam, mums šīs zināšanas lieti noderēs ,tāpat varējām iepazīties ar vēsturnieka un gida profesiju.
9. klases
aktivitātes ar Ilonu Trezuni.
9. klase 15. februārī darbojās
Nacionālās izglītības iespēju datu bāzē NIID.lv
ar karjeras izvēles testiem.
Izmantoja 6 dažādus sevis izpētes testus,
noskaidroja savas visizteiktākās intereses, novērtēja sekmes un dotības dažādos
mācību priekšmetos. Pētīja daudzveidīgās
spējas, pārliecinājās, kā brīvā
laika pavadīšana ietekmē viņu vērtības.
Testos sniegtās atbildes deva iespēju labāk
apzināties savas dotības un vēlmes, karjeras ceļu- izglītības iespējas
atbilstoši interesēm. (Ilona Trezune, bioloģijas skolotāja)
Kopumā projektu nedēļa ir izdevusies, gūtas jaunas zināšanas, iepazītas profesijas, izzināta apkārtne un iespējamās darba vietas. Īpašs paldies tradīciju kopai “Skale”, Minhauzena muzeja direktoram Rimantam Lūsim, frizierei Santai Bērziņai, Rīgas domes deputātam Jānim Atim Krūmiņam, Ramonai Kočānei, DAP komandai un Intai Soms, Ingrīdai Žagatai, Elzai Alksnei, kā arī visiem klašu audzinātājiem, mācību priekšmetu skolotājiem, vecākiem un visiem sadarbības partneriem!
Bildes no pasākuma skatīt šeit ...
Lasīt vairāk...